kreatywność i twórcze rozwiązywanie problemów

Aplikacja Marvel

Co, gdyby tworzenie aplikacji było dziecinnie łatwe? Marvel pomoże Ci przygotować interaktywny prototyp w kilkanaście minut.

Z czym kojarzy Ci się Marvel? Prawdopodobnie pierwsza myśl prowadzi do Stana Lee i wykreowanego przez niego komiksowego świata. Kapitan Ameryka, Spider-Man, grupa X-Men, Fantastyczna Czwórka, Iron Man i Deadpool to elementy popkultury, a filmy poświęcone superbohaterom biją rekordy popularności. Avengers: Endgame, który trafił do kin w 2019 roku zarobił prawie 2,8 mld dolarów! Marvel, którego dotyczy dzisiejszy tekst, oprócz nazwy nie ma zbyt wiele wspólnego z komiksowymi herosami. I choć daleko mu do wyników sprzedażowych amerykańskiego studia, z pewnością zasługuje na uwagę. Przekonaj się dlaczego.

Opowieść i doświadczenie

W pracy często prowadzę sesje Design Thinking i warsztaty kreatywności. W trakcie generowania pomysłów widoczna jest tendencja do poszukiwania cyfrowych rozwiązań. Podczas zajęć widziałem już sposoby na podnoszenie efektywności osobistej, słuchałem o cyfrowych bankach czasu, brałem udział w prezentacjach rozwiązań ułatwiających uczenie się, wybór kierunku studiów czy stworzenie wizualizacji wnętrz w nowo zakupionym mieszkaniu. Każdy z tych pomysłów opierał się na aplikacjach. Praktycznie nie pamiętam warsztatów, w których przynajmniej jedna grupa nie sięgnęłaby po mobilne rozwiązanie.

Niektóre z wypracowanych pomysłów były naprawdę dobre. Inne mniej lub bardziej świadomie kopiowały już istniejące rozwiązania. Niezależnie od poziomu innowacyjności aplikacji, ich autorzy natrafiali na podobne trudności podczas prezentacji swoich pomysłów. Opowiadali o głównych założeniach, nie dając szansy na sprawdzenie, jak dane rozwiązanie wypadnie w kontakcie z użytkownikiem. Trudno mieć o to pretensje – w końcu stworzenie funkcjonalnego prototypu wymaga specjalistycznych umiejętności. Nie każdy musi znać się na językach programowania, obsłudze programów graficznych czy zasadach User Experience. Problem w tym, że opowieść – nawet najlepsza – nie zastąpi doświadczenia. Tutaj z pomocą przychodzi aplikacja Marvel.

Aplikacja Marvel

Jak to działa?

Marvel to aplikacja do…prototypowania aplikacji. Po raz pierwszy zetknąłem się z nią podczas szkolenia dla trenerów programu Rozwoju Kompetencji Cyfrowych. Najbardziej interesował mnie moduł poświęcony innowacjom. Marvel był jednym z narzędzi, wykorzystywanych przy ekspresowym procesie Design Thinking, wokół którego była zbudowana jedna z sesji szkoleniowych. Pozwala na zaprojektowanie ścieżki użytkownika, prowadząc go krok po kroku przez projektowaną aplikację. Nie musisz posiadać umiejętności programistycznych ani dorównywać talentem grafikom komputerowym. Wystarczy pomysł i prosty szkic. Równie łatwe jest skorzystanie z możliwości, jakie oferuje aplikacja Marvel.

Po uruchomieniu aplikacji i wyborze opcji utworzenia nowego projektu, na ekranie wyświetli się kilka modeli smartfonów i tabletów. Wybierając jeden z nich, przejdziesz do obszaru roboczego o określonym rozmiarze. Jego wielkość odpowiada standardowej rozdzielczości wskazanego urządzenia. Nadajesz nazwę swojego projektu i po kolejnym kliknięciu możesz przystąpić do pracy.

Na początek wgrywasz kilka grafik z ekranami prototypowanej aplikacji. Podczas warsztatów wykorzystywaliśmy proste szablony smartfonów, na których uczestnicy rysowali układ elementów. To w zupełności wystarczyło. Aplikacja pozwala na ich sfotografownie, przycięcie, obracanie i kilka innych niebędnych operacji. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wykorzystać lepsze jakościowo obrazy. Marvel umożliwia wgranie plików, które przygotujesz w Canvie lub bardziej zaawansowanych programach graficznych. Możesz również tworzyć schematyczne rysunki w samej aplikacji, choć z mojego punktu widzenia było to najmniej wygodne rozwiązanie.

aplikacja Marvel

Po zaimportowaniu obrazów przechodzisz do pracy nad funkcjonalnym prototypem. Wystarczy kilka kliknięć, aby stworzyć aktywne odnośniki, pozwalające na przeskakiwanie pomiędzy stronami. Nakładając je na narysowane wcześniej przyciski sprawisz, że Marvel przeprowadzi użytkownika krok po kroku przez Twoją aplikację. Pozostaje już tylko kliknięcie przycisku Play i sprawdzenie, jak Twój pomysł sprawdza się w praktyce.

Kiedy stosować?

Aplikacja Marvel, dzięki swojej prostocie i przyjaznej obsłudze, może znaleźć szerokie zastosowanie. Oprócz sal szkoleniowych i wspierania procesów Design Thinking, z pewnością przyda się startupom, specjalistom UX, agencjom kreatywnym czy twórcom aplikacji. Będzie nieocenionym wsparciem dla projektantów, którzy zamiast tłumaczyć klientowi, co mają na myśli, w kilkanaście minut będą w stanie zaprezentować swój pomysł w formie prostego i czytelnego prototypu. I odwrotnie, aplikacja Marvel sprawia, że nawet amatorskie szkice wystarczą do przedstawienia programistom i grafikom oczekiwań, jakie masz wobec zamawianego produktu.

Aplikację możesz pobrać bezpłatnie w Google Play.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

− 2 = 1